Postup při utváření dovednosti číst
1. Bezpečná znalost probraných písmen (4 tvary - velké, malé, tiskací, psací)
2. Osvědčený způsob při čtení slabik:
Dítě si připraví ústa, jako by chtělo vyslovit souhlásku, nevysloví ji, ale otevře ústa podle následující samohlásky. Hlásky splynou v slabiku
vyslovenou naráz.
3. Čtení vychází z členění slova na slabiky - čteme po slabikách. Slabiky postupně vážeme, později odstraňujeme navyklý způsob vyslovování slov
po slabikách. K tomu přispívá:
- splnění požadavků v bodech 1. a 2.
- postupné sledování řádku zleva doprava (nevracet se k již přečtenému)
- je nutné zabránit trzv. dvojitému čtení, kdy si dítě šeptem čte slovo po slabikách a pak ho vysloví najednou
Technika čtení, to je bezpečná znalost písmen, dovednost skládat tato písmena do slabik a slabiky do slov. Čím lépe dítě čte, tím lépe chápe smysl čteného textu.
Tyto pokyny, prosím, nechápejte jako nahrazování přáce učitelky. Všechny kroky jsou postupně a pomalu probírány ve škole, ale je nutné, aby rodiče byli s postupem výuky seznámeni. Hlavním doporučením jsou také trpělivost a důvěra ve schopnosti Vašeho dítěte.